Yuki bereikt de kaap van 10 000 ondernemingen

Online accountingplatform ziet aantal gebruikers voor het derde jaar op rij verdubbelen

Antwerpen – 13 december 2018 – Yuki, het online accountingplatform waardoor ondernemers en accountants vlot kunnen samenwerken, heeft de kaap overschreden van 10 000 Belgische ondernemingen die gebruik maken van hun platform. Het aantal aangesloten bedrijven verdubbelt voor het derde jaar op rij. “In 2018 bevestigden we onze positie als sterkste groeier in de sector”, zegt managing director Ellen Sano.

Yuki startte haar activiteiten in België in 2014. Een half jaar na de oprichting haalde het bedrijf de kaap van 500 ondernemingen, vorig jaar werd de 5 000ste onderneming aangekondigd.

“Boekhouden op basis van een offline softwarepakket dooft langzaam maar zeker uit”, beweert Sano. “De meeste boekhouders zijn inmiddels overtuigd van de voordelen die zij kunnen halen uit cloud-platformen als Yuki: een vlottere samenwerking met de ondernemer en het wegvallen van repetitieve manuele taken die de job van accountant vroeger saai maakten.”

Door het zelflerende systeem van Yuki worden documenten automatisch geboekt en neemt de accountant meer en meer de rol van externe CFO op zich.

De McArnolds Group is het 10 000ste bedrijf dat gebruik maakt van Yuki. CEO Michael de Menten, zegt:

"Door Yuki stroomlijnen we de overdracht van onze documenten door ze in real time naar ons boekhoudkantoor te sturen. We kozen voor Yuki na onze beslissing om al onze documenten te digitaliseren: Yuki was de ontbrekende schakel. Vandaag hebben we op elk moment van de dag zicht op onze boekhouding, zonder dat we langs onze boekhouder moeten passeren. Zo kunnen zij zich richten op onze fiscale optimalisatie, in plaats van op het verzamelen van documenten.”

Klassiek softwareboekhouden versus AI cloud-boekhouden

Het 10 000ste aangesloten bedrijf is een belangrijke mijlpaal voor Yuki. “Bij de lancering stuitte onze oplossing op scepsis,” zegt Ellen. “Intussen ervaren alle believers en gebruikers van slimme boekhoudsoftware wel dat deze de sector alleen maar ten goede komt. Dankzij AI valt veel manueel administratiewerk weg en kunnen boekhouders op een meer strategisch niveau het verschil maken.”

Veel accountants gebruiken vandaag nog klassieke software-boekhoudpakketten waarbij ze zelf tal van documenten en handelingen moeten invoeren en verwerken. De grootste nadelen van deze pakketten zijn de beperkte toegankelijkheid, het feit dat ze niet zelflerend zijn en dat ze afhankelijk zijn van software-updates.

Uitdagingen voor de sector: inzetten op de aantrekkelijkheid van de job van accountant én verdere digitalisering van facturen (UBL)

Het aantal inschrijvingen voor accountancy-opleidingen valt terug, onder andere door de veronderstelling dat digitalisering zal leiden tot het verdwijnen van de job van accountant. “Het bedrijfsleven zal altijd goede accountants nodig hebben die op basis van cijfers verstandige adviezen aan ondernemers kunnen geven”, zegt Ellen Sano. “We willen een bemoedigende boodschap doorgeven aan jonge studenten: de job zal door digitalisering niet verdwijnen, maar net veel interessanter worden.” Yuki zet dan ook in op samenwerkingen met hogescholen. Ze willen jongeren correcte informatie geven over de toekomst van de job.

“De komende jaren gaat elektronisch factureren in UBL-formaat - Universal Business Language- de nieuwe standaard worden”, zegt Sano. UBL wordt gebruikt om facturen gestructureerd uit te wisselen tussen bedrijven. Het grote voordeel van UBL is dat deze facturen 100% bruikbaar zijn voor scanboekhouden. Zo vermindert de kans op fouten bij het inboeken van facturen.

10 000 ondernemers, 300 accountants

Yuki werd ontwikkeld met bijzondere aandacht voor het gebruiksgemak van de ondernemers, in tegenstelling tot andere software-oplossingen die vooral ontworpen zijn voor boekhouders en accountants. Vandaag genieten 10 000 ondernemers van de diensten van Yuki via een 300-tal accountants.

Bram Boriau Talking Birds